Korekta lakieru samochodowego
, często nazywana polerowaniem lub detailingiem, to proces mający na celu usunięcie defektów z powierzchni lakieru i przywrócenie mu oryginalnego blasku. Proces ten jest szczególnie ważny przed nałożeniem powłok ochronnych, takich jak powłoki ceramiczne lub grafenowe. Oto kilka kluczowych etapów i aspektów korekty lakieru:
- Ocena Stanu Lakieru: Pierwszym krokiem jest dokładna ocena stanu lakieru. Specjalista sprawdza, jakie defekty są obecne, np. zarysowania, oksydacja, swirl marks (wirujące rysy) czy hologramy.
- Mycie i Oczyszczanie: Następnie auto jest dokładnie myte, aby usunąć brud, osady i inne zanieczyszczenia. Często stosuje się glinkowanie, które pomaga usunąć zanieczyszczenia przywierające do lakieru.
- Polerowanie: Polerowanie jest główną częścią procesu korekty. Używa się różnych rodzajów past polerskich i padów, aby stopniowo usunąć warstwę uszkodzonego lakieru. Proces ten może być jednoetapowy (łagodne polerowanie) lub wieloetapowy (głębokie polerowanie) w zależności od stanu i rodzaju lakieru.
- Usunięcie Defektów: Polerowanie pomaga zredukować lub całkowicie usunąć drobne zarysowania, plamy, matowienie lakieru i inne defekty.
- Ochrona i Konserwacja: Po korekcie, lakier jest często zabezpieczany za pomocą wosków, sealantów lub powłok ochronnych, aby utrzymać efekt i zabezpieczyć lakier przed przyszłymi uszkodzeniami.
- Czas i Koszty: Korekta lakieru to czasochłonny proces, wymagający umiejętności i doświadczenia. Koszt może być zróżnicowany w zależności od zakresu usług i wielkości pojazdu.
- Regularna Konserwacja: Po korekcie lakieru ważna jest regularna konserwacja, aby utrzymać efekt i ochronić lakier przed nowymi uszkodzeniami.
Korekta lakieru jest niezbędnym etapem w utrzymaniu wysokiej jakości wyglądu samochodu, zwłaszcza dla pojazdów starszych lub tych, które były narażone na ciężkie warunki eksploatacyjne. Pozwala nie tylko poprawić wygląd auta, ale też zwiększa jego wartość i długotrwałość.